Alle børn og unge har ret til positiv voksenkontakt hver dag – og udsatte børn og unge har et særligt behov for at blive set og få omsorg. Alle børn skal opleve et trygt og omsorgsfuldt miljø, hvor de mødes med respekt og anerkendelse.
Pejlemærke for pædagogisk kvalitet i dagtilbud 0-18 år
I Valbyhøj lægger vi stor vægt på at udvikle og forstærke børnenes sociale kompetencer.
Vi har et Princip om, at Børn og voksne skal have og yde omsorg.
Det betyder, at vi tilstræber
- at udvikle børnenes evne til at tage et ansvar for egen og fællesskabets trivsel (socialt ansvar).
- at give alle børn et Falck-kursus med fokus på omsorg for hinanden.
- at vise børnene hvordan vi passer på naturen fx på ture og ved deltagelse i skraldeindsamling
- at alle børn i børnehaven er med i følordningen, hvor de store børnehavebørn har et føl, som de guider og har ansvaret for.
- at bruge Mary-Fonden og Red Barnets Fri for Mobberi-kuffert, der lærer børnene tolerance, respekt, omsorg og mod.
Da vi er så lille en institution, ser vi det som en af vores absolutte styrker, at alle børn bliver set, hørt og favnet hver dag.
Alle siger God morgen og Farvel – både i børnehaven og i vuggestuen. Vi synes, det er meget vigtigt, at alle føler sig sete og velkomne, når de træder ind ad døren – og oplever en følelse af at høre til i vores fællesskab.
Flere gange om ugen holdes der samling, hvor alle børn høres og ses. I vuggestuen har alle børn et kort med deres navn på – og de synger sange valgt af børnene. I børnehaven har samlingerne forskellige fokus i løbet af ugen – det kan være week-endsnak, sanglege, sproglig fokus, snak om ugeplanen osv.
I vuggestuen spiser børnene med en fast voksen, som de også primært laver aktiviteter med. I børnehaven sidder børnene opdelt ved mindre borde og spiser – og det er dialogen, der er i højsædet. Børn, der i perioder har et særligt behov, kan have faste pladser ved en bestemt voksens bord.
Der er altid plads til at børnene kan få et kram og blive trøstet af en voksen, hvis det er det, de har brug for. Ofte giver børnene også hinanden kram og trøster – de tager ansvar for fællesskabets trivsel.